TRAGIKUS BALESETI HELYZET A 4-ES ÚTON

Egyre elkeserítőbb, évről évre romló helyzetet mutató baleseti adatok 

Éppen egy évvel ezelőtt, a 2018. március 26-i dátummal kiadott határozat szerint hagyta jóvá a Kormány, hogy az M4 autópálya Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakaszának (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével, összesen 24,9 km hosszban, 2x2 sávos kiépítéssel történjen. Most pár napja azonban, a kivitelezésre kiírt pályázat eredményének kihirdetésével kiderült, hogy a két pont közötti nyomvonal valamivel hosszabb és az útpálya minőségi kategóriája immár eldöntötten gyorsforgalmi út lesz. Viszont most már az is elkeserítő bizonyosság, hogy a bennünket közelről érintő és rendkívül balesetveszélyes elkerülő út 2x2 sávossá fejlesztése kikerült a projektből. Az majd a Törökszentmiklós-Püspökladány szakasz ki tudja mikor elinduló fejlesztésének része lesz.

Tavaly amikor erről írtam, hangsúlyoznom kellett, mennyire ideje, sőt a megnövekedett forgalomhoz képest már mennyire megkésett is ez a fejlesztés, amire - a saját mindennapi tapasztalatainkon és az eseti rendőrségi híreken túl, az ezeket összegző - tragikus statisztikák adnak igazolást. A vezess.hu a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kikért 2016. évi adatokat elemezve ugyanis akkor arra a következtetésre jutott, hogy az I. rendű, azaz kiemelten fontos főutak közül néhányon rendkívül sok baleset történik. És ami minket érint: kiemelkedik a szomorú mezőnyből a 4-es számú főút, ezen van a legtöbb halálos, a legtöbb súlyos és a legtöbb könnyű sérüléssel járó baleset az ország összes útja közül. És a baleseti számok annak ellenére is ijesztőek, ha az országban legnagyobb hosszúságú (352 km) méretéhez és a járműmennyiséghez viszonyítva a balesetek számát, már nem ez az út tűnik a legveszélyesebbnek.

A 4-es számú főúton Ceglédnél két autó ütközött össze 2018. november 4-én. A balesetben egy ember a helyszínen életét vesztette, ketten megsérültek. Forrás és fotó: police.hu

A vezess.hu az idén is visszatért a témára, és mai cikkében a statisztikai hivatal jelenleg legfrissebb, 2017-es számai alapján elemezte, melyik úton halnak meg a legtöbben, és hol van a legtöbb sérüléses baleset. A 4-es főútra kell a legtöbbször mentőt hívni. - ez az egyik kiemelt cím! Az adatok egyre elkeserítőbbek, írja a cikk szerzője. És ami különösen megdöbbentő: 2016-hoz képest a 4-es út Budapest-Záhony közötti 352 kilométeres távján jelentősen megugrott a halálos és a súlyos balesetek száma!

Nem idézem a közölt számokat, annyira rémísztőek! Idézem viszont a szakújságíró - általánosságban az Észak-Alföldre és az ország Észak-Keleti részére vonatkoztatott - következtetését: "Neki kellene már állni a térség országgyűlési képviselőinek, polgármestereinek, rendőrségi vezetőinek valamint az útkezelőknek, és közösen tenni a tragikus balesetek csökkentése érdekében."

Sebők Emília


HOZZÁSZÓLÁSOK:

Serfőző István: Nem csoda ez a vacak statisztika, ki látott már nemzetközi főutat - a hozzá illő forgalommal - kétszer egy sávon?! Az előzés a legveszélyes közúti manőver és a kétszer egy sáv rendre erre kényszerít. Nem beszélve a szánalmas, ki nem javított úthibákról, melyek rendbetétele helyett özön mennyiségű 60-as táblát helyeznek ki. A közlekedők meg haladni szeretnének! 

A fejlesztések magasabb szinten dőlnek el, mint ameddig a mi boldogságos Boldogunk valaha is felér. Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy itt élünk az ország közepén, ami egyben közlekedélsi szempontból a világvége is. - 2019. 03. 23.

Mikola István: Sajnos ez a balesetszám megugrás visszavezethető magára az útépítésre- és felújításra is. A hosszú tíz kilométereken át fenntartott drasztikus sebességkorlátozás többet árt, mint használ. Főleg hétvégén és ünnepnapokon bosszantó azt látni, hogy megyek az egyik kétsávos oldalon, száz méterenként 60-as tábla, de az útépítésen egy árva lélek sem dolgozik. Hát persze, hogy így hiteltelenné válik a dolog, hisz más, ennél néha keskenyebb kétsávos úton a KRESZ megengedi a 90 km/h-ás sebességet. Ergó, például én sem tartom be a korlátozást, igaz ezt azzal kerülöm el, hogy szó szerint elkerülöm az utat, és Szolnok után Abony felé megyek a régi négyesen, legálisan 90-nel (na néha talán egy picivel többel, ott, ahol a madár sem jár). Persze az útépítéses szakaszon is a 98% fütyül a hülye táblákra, és állítom, hogy nem is őmiattuk van a baleset, hanem abból, ha beékelődik egy törvénykövető apóka, vagy anyóka, aki precízen betartja a táblák tilalmát. És ekkor kezdődnek a balesetveszélyes előzések. Tehát, mivel utat kell építeni, vagy felújítani, mert ez mindnyájunk érdeke, és ez a konkrét munkavégzés esetén valósan a szükséges sebességkorlátozással jár, törekedni kéne arra, hogy ezen táblák hitelét fenntartsák. Vagyis nem úgy, hogy tíz kilométer hosszban, októberben kitesznek egy rakás 60-as táblát, aztán, ha csak száz méteren folyik a munka, akkor is betartandó lenne a korlátozás. Meg kellene oldani, hogy azon a szakaszon, ahol nincs munkavégzés, vagy éppen hosszú hétvégén hazamenve, az utolsó menjen végig, és húzzon fekete nejlonzsákot a táblákra, így megóvva azok hitelét a járművezetők előtt. Most, az elmúlt hosszú hétvégén az M5 autópályán legalább 8 km hosszon volt sávelhúzás, (a belső sávot táblákkal, terelőbabákkal elzárták, és természetesen kint voltak a 130 as sebességet 80-ra korlátozó táblák. Úttörő becsületszavamra mondom, hogy a szakaszon nem láttam egy lelket sem, a sáv útfelülete sehol nem volt megbontva, sehol nem volt terelőkorlát cserére utaló nyom, és a köztes sövény is szépen formára volt nyírva. Úgy, hogy nem szabad csodálkozni azon, hogy az átlagos magyar gépkocsivezető, bizonyos rutinszerzési idő után fütyül az ilyen táblákra. És akkor a román vezetők közlekedési stílusáról még egy szó sem esett! - 2019. 03. 23.