MOST VAN MEG AZ M4-ES KIVITELEZŐJE

az Abony-Törökszentmiklós szakaszra

Elhagyatva - Pár nappal az építés leállítása után (a szerző felvétele)

Bár a körzet országgyűlési képviselője - saját bennfentes "jólértesültségét" fitogtatva - már tavaly szeptemberben azzal a bejelentéssel kívánta megörvendeztetni hallgatóságát a piacfelújítás ünnepélyes alapkőletételén, hogy "Megvan a kivitelezője az M4-es leállított Abony-Törökszentmiklós közötti szakaszának!", erre még éppen fél évet kellett várni! Most van meg a kivitelező! És ez a döntés talán magyarázza azt is, miért hosszabbítgatták, újítgatták meg többször is a pályázati kiírást, majd pedig miért használták ki maximálisan a legutolsó beadási határidőig, 2018. november 13-ig benyújtott jelentkezések értékelésére szabály szerint felhasználható 120 napos kiértékelési időszakot. Valamiért ennyi időbe tellett helyzetbe hozni az egyébként is helyzetben lévő udvari kivitelezőt, a Mészáros Lőrinccel baráti kapcsolatban álló Szíjj László tulajdonolta Duna Aszfalt-ot. Talán nem volt korábban elég kapacitásuk, hiszen annyi mindent építenek ők az országban, így az M4-es szakaszain is.

A G7 gazdasági portál ma reggel tette közzé Jandó Zoltán cikkében, hogy a közbeszerzési adatbázisban megjelent tender-eredmény szerint jórészt a kormány új kedvenc autópálya-építője, a Duna Aszfalt valósíthatja meg az Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti, közel 30 kilométeres, 2015 tavaszán félbehagyott útszakaszt. Business as usual, mondhatjuk, kormányzati üzlet, mint általában: Amint a leállítás előtt az akkori kormány-kedvenc, Simicska Lajos Közgépének jutott a legzsírosabb falat - a Tiszapüspökinél épülő Tisza-híd kivitelezése -, az útszakasz megépítéséből, most a Fidesz-kormány új kiemelt autópálya-építője, a Duna Aszfalt a fő nyertes.

Emlékezetes, hogy annak idején, amikor az Orbán-Simicska "álompáros" szétszakadt, és az útszakasz építését emiatt leállították, volt mindenféle kormányzati hazudozás ezzel és benne a nem is létező uniós szerepvállalással kapcsolatban. Egy ideig még arról is csak a maszatolás ment, hogy ha majd egyszer folytatódik a kivitelezés, mi is fog itt nekünk megépülni: autópálya vagy autóút, esetleg gyorsforgalmi út. Az utóbbi: a pályázati kiírás szerint 27,1 km gyorsforgalmi út.

Az elvégzendő feladatot a pályázati kiírásban két részre bontották, eszerint most az Abony (Kelet)-től befejezendő 18,6 kilométeres I. szakasz kivitelezését közös ajánlattevőkként a közlekedésépítésben ismert európai cég, a Colas itteni érdekeltségei és a Duna Aszfalt Kft. nyerték el a közel 68 milliárd forintos ajánlatukkal. A következő, a Törökszentmiklós (Nyugat)-ig tartó II. szakasz megépítője, amelyben a Tisza-híd is szerepel, egyedül a Duna Aszfalt Kft. 57,5 milliárd forintért.

Döbbenetesen magas összegek! Síkvidéken, különösebb nehézséget nem okozó körülmények között az első szakaszon 3,7 milliárd forintba fog kerülni a költségvetésnek, nekünk egyetlen kilométernyi út. A második szakaszon pedig az elfogadott ajánlati ár 6,7 milliárdos költséget jelent kilométerenként, ami - egyetértve a cikk szerzőjének értékelésével - még akkor is igencsak drágának tűnik, ha tudjuk, itt egy folyót átívelő híd is épül. Csakhogy annak a hídnak már jócskán voltak előkészületei a Közgépes kivitelezés idején, miként az egész szakaszon folyt munka! A leállítás után lehetett olyan szakmai értékelést olvasni, hogy az M4-es autópálya már nagyjából 70 százalékban készen volt! Az elvégzett munkákra pedig a kormány kifizetett 45 milliárd forintot!

Végső soron tehát 27,1 km gyorsforgalmi út, benne egy síkvidéki folyami híddal, összesen 170 milliárd forintunkba kerül! Némileg, de nem a lényeget illetően, árnyalja a képet, hogy a most végre megépülő út nyomvonala nem teljesen azonos az eredetivel. Nekünk például kifejezetten hátrányosan: Kimaradt ugyanis belőle a Törökszentmiklóst elkerülő, rendkívül balesetveszélyes út négysávos gyorsforgalmi úttá fejlesztése! Ahhoz képest tehát, hogy a költségvetési spórolást emlegették okként, miért nem autópálya, csak gyorsforgalmi út épül, irdatlanul sokba kerül nekünk ez a spórolás! De legalább most már bizton(?) remélhetjük, hogy két és fél év múlva elér hozzánk is az M4-es. Kerül, amibe kerül... Sokba kerül!

Sebők Emília