MOST INDUL AZ ÉPÍTÉS AZ M4-ESEN! 

Ma tartották meg Szolnokon az M4-es gyorsforgalmi út Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz munkaterületének hivatalos, szakmai átadás-átvételét. Az építkezés koordinációs központja is Szolnokon lesz.

A megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) beruházóként átadta a pályázaton nyertes kivitelezőknek a kijelölt nyomvonalon a munkavégzéshez szükséges területet és az eddigieken túl még további információkat. A kiépítendő út összesen mintegy 27 kilométeres távja két szakaszra osztva épül meg:

  • A nyugati végétől a Tisza ártéti hídjáig tartó - Szolnokot elkerülő - 18,5 km. Itt a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma végzi a munkát.
  • A Tisza ártéri hídjától (azt is beleértve) Törökszentmiklós (Nyugat) csomópontig terjedő szakaszon - a Tiszapüspökinél megépülő Tisza-híddal - a Duna Aszfalt Kft. a kivitelező.

A projekt munkaterületének átadás-átvételi eseményén a múlttal, a 2015-ben leállított, akkor még Abony-Fegyvernek közöttinek tervezett útépítéssel két vonatkozásban foglalkoztak, amennyire szakmailag elengedhetetlenül szükséges:

  • A félbehagyott út- és hídelemek, valamint a korábbi kivitelezők által felhalmozott, de akkor már fel nem használt építési anyagok kapcsán. Illetve a tervező cég szakembere beszélt arról, hogy
  • mennyiben tér el a most megkezdődő útépítés műszaki tartalma a korábbitól.

Ami épül, egészen pontos szakmai meghatározással: Autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út, üzemi sáv burkolatának kiépítése nélkül

A műszaki tartalom ügye nem pusztán a szakemberek számára fontos kérdés, hiszen az elkészítendő 27 kilométernyi út mindennapi használhatóságát is meghatározza. Ezért erről részletesebb és főként számunkra (köz)érthetőbb tájékoztatást kértem Povázsai Páltól, a NIF Zrt. szakemberétől. Tőle tudtam meg a következőket:

Jelentős változás, hogy ez a projekt most már közvetlenül csatlakozik a jelenleg építés alatt álló Cegléd-Abony közötti útszakaszhoz, ezáltal a nyugati végén mintegy 5 kilométerrel meghosszabbodik ez a kiépítendő 2x2 sávos gyorsforgalmi út. A változás magyarázata, hogy mivel az M8-as út Kecskemét-Szolnok közötti szakasza egyelőre nem készül el, és ez a pár kilométernyi táv az M8-as része lett volna, így viszont már logikus volt az itt még hiányzó kilométerek bekerülése a most induló M4-es projektbe. Következésképpen a tervezett M4/M8-as forgalmi, ún. elválási csomópontra sincs szükség. Az új néven újratervezett, kicsit szűkebb keresztmetszetű M4 Abony-Kelet csomópontnál viszont meghagyják a lehetőséget egy későbbi ilyen igényű kiépítésre.

A mi nagy csalódásunkkal kapcsolatban, hogy az újraindításkor a keleti végén már kimaradt a projektből a Törökszentmiklóst elkerülő út 2x2 sávossá bővítése, a NIF Zrt. szakembere - érthetően - nem tudott nyilatkozni. Kormánydöntés volt, hogy az elkerülő kiszélesítését a "M4 Törökszentmiklós (Nyugat)-Püspökladány"-szakasz kiépítésébe helyezzék át, amelynek viszont még csak a tervezése kezdődött el... De mert a Törökszentmiklós-Nyugat forgalmi csomópont az eredeti terveknek megfelelően lesz kiépítve, a valamikori folytatás is ehhez tud, ehhez fog majd igazodni.

A műszaki tartalmat az eredeti beruházáséval összevetve: a most induló 27 kilométeres távon ahhoz képest inkább csökkent az elvégzendő munka. Mégis most 30 hónapot kaptak a kivitelezők ennek elvégzésére (mindkét szakaszra), holott annak idején, amikor leállították az építést, már csak 17 hónap volt a befejezésre. Nekünk meg ugye az lenne a fontos, hogy mielőbb elérjen a gyorsforgalmi hozzánk. Az építtető NIF Zrt. szakembere azonban felhívta a figyelmünket arra, hogy mivel többéves kihagyással kezdődik el ismét az útépítés, ilyenkor már több engedély érvényessége lejárhat, ezeket újra meg kell igényelni, ezekhez frissített dokumentumokat benyújtani. Szükség lehet egyes tervek felülvizsgálatára is. Azért is, mert közben a kivitelezési technológia, a használt anyagok is változtak. Mindez pedig időigényes.

Apropó, anyagok! És félbehagyott műtárgyak. Mi laikusok azt és úgy látjuk, hogy a szabadon hagyott pillérvégekből kiálló betonvasak rozsdásodnak, az utak mellé letárolt sóderhalmokat már belepte a növényzet. A beruházó szakembere viszont megnyugtat bennünket, hogy ezek mintegy 98 százaléka felhasználható, beépíthető lesz.

Sebők Emília


A téma legutóbbi megjelenése: INDULHAT VÉGRE AZ M4-ES HOZZÁNK!