MEGKEZDŐDÖTT AZ ÚTFELÚJÍTÁS

Ez a hét is jól végződik! Ma megkezdődött a hobbitelkek melletti Szolnoki út, mondhatjuk, életveszélyes, mély kátyúk miatt rettegett szakaszának felújítása.

Jó ideje várják, remélik az arra közlekedők, főként a Tiszapüspökibe és onnan Törökszentmiklósra rendszeresen autózók, hogy megtörténjék ennek az útszakasznak a helyreállítása. Ahogyan tegnap olvashattuk Törökszentmiklós Város közösségi oldalán, 2019. április 26-án, pénteken kezdődik a Szolnoki út kritikus szakaszának felújítása. És valóban elkezdődött! Ma, amikor déltájban ott jártam, már látható volt, hogy a forgalom - közlekedési lámpával szabályozott - félpályás útlezárás mellett zajlott, oly módon, hogy a jobb oldal kráterszerű mélységeit (ezek már nem is kátyúkategóriába tartoztak!) a forgalom haladása érdekében ideiglenes megoldással feltöltötték a munkát végző Szolnok Aszfalt Kft. szakemberei. A közlekedés közvetlen veszélyessége tehát már most sem áll fenn. Közben pedig az út másik oldalán elkezdték az útpadka betonzúzalékkal való kiépítését, ami egyrészt abban segít majd, ha a forgalom a munkálatok során átkerül arra az oldalra, illetve ez már a végleges útpadkának is alapja lesz.

Ilyen volt,... nem is út volt!

A Törökszentmiklósból Tiszapüspöki felé kivezető út a 4-es út elkerülőig mintegy 1,5 km hosszú, ebből a felújítás kb. 120 métert és még azon kívül eső, két kátyús területet érint, a többi, vagyis a nagyobb rész jó állapotban van. Ez a hozzávetőleg 120 méteres szakasz sem azonos elhasználódottságú azonban, így - az előzetes állapotfelmérések szerint - különböző mélységű felújításra van szükség az egyes helyeken. Most úgy vélik a munkát irányító szakemberek, hogy a legrosszabb állagú, mély kátyús részen elvégzendő teljes útpálya szerkezet-felújítás hozzávetőlegesen 400 négyzetméternyi felületen lesz szükséges. Itt egészen a talajszintig kell lemenni, eltávolítani az útburkolatot, és ha ott megfelelő állapotokat találnak, lehet ráépíteni az új útszerkezetet. Csakhogy mivel itt a Tinóka folyó és a hajdani vízjárások területén vagyunk, elképzelhető, hogy olyan laza, esetleg feltöltött talajszerkezetet találnak, amely a megépítendő útburkolat tartós stabilitása érdekében további, kiegészítő technológiai eljárásokat is szükségessé tesz. Ez a jövő hét elején fog kiderülni, amikor hétfőn megkezdik a régi útburkolat felmarását. A munkálatokkal érintett többi útfelületnél remélhetőleg elegendő lesz az aszfaltburkolat cseréje.

Az útszakasz felújításának tervezett befejezése: 2019. május 15. Nem kell tehát most már sokat várni, hogy egy régóta várt útfelújítás megnyugtatóan megtörténjék!

Ki fizeti és mennyit a felújításért?

Ennek az útnak, amely lényegében a városszéli körforgalomtól (Szent Vendel szobrától inkább), a 4-es út elkerülő szakaszáig tart, a kezelése jogilag a törökszentmiklósi önkormányzathoz tartozik. Igaz, vannak olyan hivatalosnak tűnő úthálózati térképek is, amelyek ötszámjegyű (tehát a legalacsonyabb besorolású) közútnak jelzik. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. azonban azt nyilatkozta kérdésemre, hogy az érintett útszakasz nem társaságuk kezelésébe tartozik, nem része az országos közúthálózatnak, hanem önkormányzati kezelésű. Ezért végezteti most városunk a felújítást.

A munkálat, vagyis a Szolnoki út aszfaltburkolatának felújításának forrását betervezték Törökszentmiklós Városi Önkormányzat 2019. évi költségvetésébe a felújítási kiadások között 7 millió forinttal. Ez az összeg viszont nem lesz elég a kivitelezésre, mert közben - Markót Imre polgármester fentiekkel összecsengő magyarázata szerint - megváltozott az ún. műszaki tartalom: az eddig legrosszabb állapotú helyeken betonalapozást fog kapni az út. Így összesen 8,9 millió forintot költ az önkormányzat ennek az útszakasznak a helyrehozására. Amelyhez a kivitelezőt nem közbeszerzéssel, hanem az önkormányzat beszerzési szabályzata szerint, három árajánlat bekérésével választották ki.

Úthasználati szabályok

Az útfelújítással kapcsolatosan felmerülő ugyancsak fontos kérdés, hogy az elkészülte után milyen terhelést enged meg rajta a helyi szabályozás. Markót Imre ezzel kapcsolatban hangsúlyozza, hogy az autóbuszok most, a félpályás lezárás idején is, majd az út átadása után is korlátozás nélkül közlekedhetnek itt. Ugyancsak használhatják a mezőgazdasági gépek is. Más járművekre viszont 7,5 tonnás súlykorlátozást vezetnek be, amely a kivitelezés befejezését követően is érvényben fog maradni. A súlykorlátozás az átmenő forgalmat érinti, a Szolnoki út mentén található telephelyekre külön engedéllyel behajthatnak majd a 7,5 tonnánál nehezebb gépjárművek. Hogy ezt az igényt felmérjék, az ott érintett négy vállalkozást már megkereste az önkormányzat.


MPK - MAGYAR POSTA KÁBEL JELZŐKÖVE 

Éppen a leginkább felújításra szoruló útszakasz mellett, így kiváltképp feltűnően helyezkedik el két régi betonoszlop:

Hogy mit jelent az egyik 26N-felirata, azt nem sikerült kinyomoznom. Lehet, hogy csak egy egyszerű kilométerkő volt? 

A másikon lévő MPK betűk jelentését viszont sikerült megfejteni: MPK, azaz a hajdani Magyar Posta Kábel-t jelzi, a postakábel egykori nyomvonalának jelzőköve az út mentén. Mivel az országban az 1920-30-as években kerültek nagyobb mennyiségben a föld alá telefonvezetékek, azaz kábelek, feltételezhetjük, hogy ez a betontuskó is közel 100 éve van itt. Jó lenne megőrizni továbbra is!

Sebők Emília

A képek a szerző felvételei.