M4-ES REMÉNYEK 2019-RE

Éppen csak két hete, hogy a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs igazgatója válaszolt az M4-es Abony-Törökszentmiklós szakaszának befejezésére vonatkozó kérdéseimre.* Akkor megtudhattuk tőle, hogy az ajánlatok vagy részvételi kérelmek benyújtásának ismételten halasztott, 2018. november 13-i határidejéig benyújtott jelentkezések értékelése még nem zárult le. A Törökszentmiklós nyugati határáig eljutó M4-es autóút-szakasz befejezésének megindulását attól függően várhatjuk, hogy az ajánlatok elbírálását követően mikor hirdetik ki a nyertes ajánlattevőt, amire az ajánlatok bírálata függvényében november 13-ától max. 120 nap áll rendelkezésre. De a munka megindulásához szükséges Vállalkozási Szerződés aláírása csak a szükséges források rendelkezésre állása, illetve a Kormány jóváhagyása esetén léphet hatályba. Ez viszont így igencsak bizonytalan, lebegtetett célnak tűnt!

Az NIF Zrt. illetékesének kijelentése szerint tehát: az Abony-Törökszentmiklós szakasz megvalósítására kiírt pályázat nyertesével/nyerteseivel - érthető módon - akkor köthetik meg a vállalkozási szerződést, ha a kivitelezésre megvan a költségvetési forrás. Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló törvényben így kiemelten nevesítve azonban nem szerepel az M4-es városunkig elérő szakaszának kiépítése vagy az innen induló és Püspökladányig tervezett szakasz előkészítésének, tervezésének költsége. De valamely összevont költség-előirányzatban benne lehetnek! 

Az M4-es félbehagyott elemei Tiszapüspökinél: a Tisza-híd és a bekapcsolódás Törökszentmiklós nyugati kijáratánál, a kukorica-feldolgozó üzem mellett (Google-felvételek)

Azóta viszont megjelent a Kormány 289/2018. (XII. 21.) Korm. rendelete egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról, amelyben az Egyes országos közúti közlekedési projektek és a hozzájuk kapcsolódó, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű infrastruktúra-beruházások listájában sorolják fel az "M4 gyorsforgalmi út Abony (kelet) és Törökszentmiklós (nyugat) közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével" projektet.

És ugyancsak a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű infrastruktúra-beruházások közé került az M4-es autóút Törökszentmiklós (nyugat) és Püspökladány, valamint a Püspökladány és Berettyóújfalu közötti szakasz előkészítése.

Cseresnyés Péter, innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár megyénk egyik országgyűlési képviselőjének, dr. Kállai Mária (Fidesz) kérdésére válaszolva ezzel kapcsolatban novemberben azt mondta a parlamentben: a kormány kiemelt célja, hogy a gyorsforgalmi hálózat sűrűségében felzárkózzunk például a szomszédos Ausztriához és Szlovéniához, és 2030-ra az ország bármely pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz. E céllal összhangban - szerinte - folyamatosan zajlik az M4-es autópálya ütemezett fejlesztése. És így tovább... Az államtitkár szavait a kormánypártok soraiban taps jutalmazta. Nekünk pedig egyelőre marad a remény, amely talán jövőre közelebb kerül az ígéret a megvalósulásához! És hát igaza is van Cseresnyés Péternek: ha kimegyünk a városból, itt Surjánynál is van pár kilométeren egy kis négysávos útszakasz, bőven 30 percen belül elérhető...

Sebők Emília


A téma előző tárgyalása: M4-ES ABONY–TÖRÖKSZENTMIKLÓS