M4-ES - A KIVITELEZŐRE MÉG VÁRNI KELL!

Ne legyen senkinek sem illúziója, az M4-es megyei szakasza 2030-ig, az Abony-Törökszentmiklós közötti szakasz pedig 2025-ig sem fog elkészülni.

- írta egy szolnoki mérnök még a nyáron hozzászólásként egy a tárgyban írt sokadik cikkemhez. Majd nem sokkal ezután, szeptember vége táján a körzet országgyűlési képviselője örömhírként jelentette be, hogy már megvan a kivitelezője az M4-es út 2015 tavaszán leállított Abony-Törökszentmiklós közötti szakaszának. Amit Boldog István mondott, az nem volt igaz! Amit a kommentelő szakember írt, nos, reméljük az pedig nem lesz igaz, a 2x2 sávos gyorsforgalmi út hamarabb elér városunk nyugati határáig!

Az aktuális információkról, a most látható jövőképről a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs igazgatóját, Hideg Andrást kérdeztem.

Kérdés: Az uniós tenderkiírások honlapján (TED - Tenders Electronic Daily) korábban, de már nem elérhető módon az szerepelt, hogy 2018. november 13. az ajánlatok vagy részvételi kérelmek benyújtásának ismételten halasztott határideje a "Vállalkozási szerződés az M4 Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével" kivitelezési munkáinak elvégzésére, a szükséges kiviteli tervek elkészítésével és engedélyek megszerzésével együtt. - Azóta eltelt egy hónap, eredményt azonban nem hirdettek! Mikorra várható az eredmény kihirdetése és nyomában a munka nyertes/nyertesek általi folytatása?

Válasz: A "Szolnok megközelítése M4 Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével" megnevezésű projekt kivitelezőjének kiválasztására (kivitelezési munkák elvégzése, a szükséges kiviteli tervek elkészítésével és engedélyek megszerzésével együtt) irányuló közbeszerzési eljárás 2018. április 18-án jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában, a TED-en.

Ezt követően többszöri korrigendum (javítás, módosítás - A szerk.) feladására került sor. 2018. november 13-án volt az ajánlatok bontása, jelenleg azok értékelése folyik. Az elbírálást követően kerülhet sor a nyertes ajánlattevő kihirdetésére, melyre az ajánlatok bírálata függvényében max. 120 nap áll rendelkezésre.

A Vállalkozási Szerződés csak a szükséges források rendelkezésre állása, illetve a Kormány jóváhagyása esetén léphet hatályba.

Kérdés: Közben pedig éppen ezen a napon, 2018. november 13-án tették közzé ugyanott a közleményt, a "M4 Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével" kivitelezési munkái során lebonyolító mérnöki feladatok ellátására szóló pályázat nyerteséről. Eszerint a két pályázat elvált egymástól.

Válasz: Igen, a Műszaki ellenőrzési szolgáltatásokra kiírt pályázat önálló eljárásként lett lebonyolítva, a Mérnök Szerződéses Megállapodás 2018. október 24-én került aláírásra.

Nem sokkal az építés leállítása után - Már akkor is csak féligazságok voltak a táblán!

Kérdés: A közzétett eredmény szerint a lebonyolító mérnöki feladatok ellátására kiírt pályázatot három budapesti székhelyű cég, az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a EUROUT Mérnöki Tanácsadó Szervező és Kereskedelmi Kft. és a FŐBER Nemzetközi Ingatlanfejlesztő és Mérnöki Zrt. nyerte. Miképpen vesz részt a munkában ez a három cég? Melyik a konzorcium vezetője és mi lesz közöttük a munkamegosztás?

Válasz: Közös ajánlattevőként nyújtották be pályázatukat, a Mérnök Szerződéses Megállapodás is így került megkötésre. Vezető: UTIBER Közúti Beruházó Kft., tag: EUROUT Mérnöki Tanácsadó Szervező és Kereskedelmi Kft., tag: FŐBER Nemzetközi Ingatlanfejlesztő és Mérnöki Zrt.

Kérdés: Miben áll ezeknek a cégeknek konkrétan a feladata? És hogyan lehetséges, hogy a kivitelező céget még nem választották ki az útszakasz építésének befejezésére, de a kapcsolódó mérnöki tevékenységek (a munkaterület átadás-átvétele, a kivitelező által készített tervek felülvizsgálata és jóváhagyása stb.) elvégzésére már megvannak a nyertesek?

Válasz: Azért lehetséges, mert a Mérnök Szerződéses Megállapodás önálló eljárásként került lebonyolításra. Ennek keretében a kivitelezési munkák során a lebonyolító mérnöki és a műszaki ellenőri feladatok ellátása valósul meg.

A kivitelezésre kiírt közbeszerzés során többszöri korrigendum feladása volt szükséges, melyek során a Közbeszerzési dokumentáció módosításra került. Ahogyan már említettem, jelenleg az ajánlatok értékelése van folyamatban, az elbírálásukat követően kerülhet sor a nyertes ajánlattevő kihirdetésére. De még bőven a lehetséges elbírálási határidőn belül vagyunk.

Kérdés: A mérnöki szerződés/rész eredetileg becsült összértéke: 830 400 000 forint volt, de a végleges összértéke: 1 160 000 000 forint!

Eszerint a szakmailag előre tervezett összeghez képest 40 százalékkal többe fog kerülni az elvárt mérnöki munka! Mivel magyarázható ez a nagymértékű eltérés, drágulás?

Válasz: A piaci szereplők egyre intenzívebb leterheltsége a 2015 óta folyamatosan emelkedő árszínvonalban is tapasztalható. A gyakorlatban folyamatosan nyomon követhető, hogy mind a megfelelő színvonalú szellemi, mind a megfelelő felkészültségű fizikai munkaerő biztosítása egyre nagyobb napi problémát okoz a munkaterületen. Ezek a folyamatok és hatások mind megjelennek a piac árazási módszertanában, ami miatt a tenderek becsült értékének meghatározása egyre több bizonytalanságot hordoz magában.

Kérdés: A mérnöki feladatok ellátására szóló, 2018. október 24-én aláírt szerződés hogyan fog igazodni időben, lejáratban a még alá sem írt kivitelezési szerződéshez? A kiírás szerint a mérnöki ellenőrzési szolgáltatások ellátásának időtartama 66 hónap, míg a kivitelezésre 30 hónapot szánnak, ami még el sem indult.

Válasz: A Mérnök Szerződéses Megállapodás alapján a Megbízott a feladatait a Vállalkozási Szerződés hatályba lépésétől látja el.

Így ment tönkre az elkerülő út kiszélesítésére elkezdett munka az évek során - felvételek a Ballai út felüljárójáról

Kérdés: Ezek szerint a városunkig, Törökszentmiklós nyugati határáig eljutó M4-es autóút-szakasz befejezésének megindulását attól függően várhatjuk, hogy az ajánlatok elbírálását követően mikor hirdetik ki a nyertes ajánlattevőt, amire az ajánlatok bírálata függvényében max. 120 nap áll rendelkezésre. De a munka megindulásához szükséges Vállalkozási Szerződés aláírása csak a szükséges források rendelkezésre állása, illetve a Kormány jóváhagyása esetén léphet hatályba. Vagyis ez még jó esetben is akár több hónapot jelenthet! És még utána két és félév a kivitelezésre adott idő.

Az itt élőket azonban közvetlenül érinti és érdekli a városunkat elkerülő út 2x2 sávossá szélesítése is, ami ennek a szakasznak a korábbi terveiből kikerült. Ezzel kapcsolatban mi várható?

Válasz: Az "M4 Törökszentmiklós (Nyugat) - Püspökladány közötti szakasz előkészítése, módosított engedélyezési terv és kiviteli terv készítése" tárgyú közbeszerzési eljárás megkezdődött, a beérkezett ajánlatok értékelése jelenleg folyamatban van. A Tervezési szerződés megkötésére tervezetten 2019. I. negyedévben kerül sor. Az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésének átfutási ideje 24 hónap. A NIF Zrt. jelenleg a tervezési feladatokra rendelkezik minisztériumi elrendeléssel. 

Sebők Emília

A képek a szerző felvételei.


A téma előző tárgyalása: TANUSZODA ÉS M4-ES ÚT