EGY KICSIT ISMÉT KÉSIK AZ M4-ES!

Legutóbb április közepén adtam hírt az M4-es út Abony-Törökszentmiklós közötti - három évvel korábban - félbehagyott szakaszán az építés várható folytatásáról, remélt befejezéséről. Akkor ennek az adott aktualitást, hogy 2018. március 26-i dátummal kiadott határozat szerint a Kormány jóváhagyta az M4 autópálya Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakaszának (Szolnok északi elkerülő) megvalósítását új Tisza-híd megépítésével, összesen 24,9 km hosszban, 2×2 sávos kiépítéssel.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2018. április 18-án tette közzé a közbeszerzési ajánlati/részvételi felhívást az építési beruházásra. A beruházást a magyar központi költségvetésből finanszírozza a kormány, az nem kapcsolatos európai uniós alapokból finanszírozott projekttel és/vagy programmal.

A pályázati kiírás szerint a megkötésre kerülő vállalkozási szerződés a következőkre fog kiterjedni: "az M4 2x2 sávos gyorsforgalmi út Abony (Kelet) - Törökszentmiklós (Nyugat) közötti szakasz (Szolnok északi elkerülő) megvalósítása új Tisza-híd megépítésével" kivitelezési munkáinak elvégzésére, a szükséges kiviteli tervek elkészítésével és engedélyek megszerzésével együtt. (A kiírás a teljes szakaszt két részre bontja.)

A kivitelezés keretében több különszintű csomópont megépítése lesz a nyertes ajánlattevő feladata, de városunkat közvetlenül leginkább az érinti, hogy a Törökszentmiklós (Nyugat) ponton is különszintű csomópont lesz az úton, és természetesen hozzánk közeli lesz a Tiszapüspökinél készülő Tisza-híd és a Tisza ártér feletti híd. De persze összességében az lesz a fontos, hogy biztonságosabban és gyorsabban lehet majd abból az irányból megközelíteni városunkat. Az viszont már a korábbi információkból is megtudhattuk, hogy a Törökszentmiklóst elkerülő út - sajnálatos módon - kikerült ebből a fejlesztési projektből! Az marad egyelőre olyan, amilyen, vagyis 1x1 sávos!

A legutóbbi kormányzati elszánás és ígéret szerint az útszakasz befejezése 2020. IV. negyedévre volt várható. A tenderkiírás 30 hónapot szab meg a szerződés időtartamaként, ami igencsak szoros, hiszen még nemhogy meglenne a nyertes kivitelező(k), hanem éppen meghosszabbították az ajánlattétel határidejét. Az eredeti kiírás szerint 2018. június 18-áig kellett volna az ajánlatokat vagy részvételi kérelmeket benyújtani. Csakhogy a NIF pár nappal a beadási és tenderbontási dátum előtt egy hónappal, azaz július 18-ra tolta ki a jelentkezési határidőt, az ajánlatok felbontásának vállalt időpontját! Hogy az ajánlatkérő NIF miért módosította a felhívást, hosszabbította meg az ajánlatok beadási határidejét, arról nem adtak információt!

Egyelőre tehát még mindig várnunk kell egy kicsit, hogy kihirdessék, mikortól és mely vállalkozó (vállalkozók) kivitelezésében folytatódik a munka az M4-es gyorsforgalmi úton Abony és Törökszentmiklós között.

Hogyan áll össze az M4-es teljes útvonala?

A 4-es főutat kiváltó M4-es párhuzamosan zajló beruházások által válik négysávossá. Az alábbi beruházások által ér el Budapesttől a román határnál fekvő Nagykerekiig:

  • Üllő és Cegléd között tavaly április óta folyik a munka, a Duna Aszfalt Kft., az EuroAszfalt Kft. és a Colas Út, Colas Hungária Zrt. és Colas Közlekedésépítési Kft. kivitelezésében.
  • Cegléd és Abony között idén márciusban volt az alapkőletétel, azóta dolgozik itt a Duna Aszfalt Kft.
  • Abony és Törökszentmiklós között keresik a kivitelezőt a négysávos út elkészítéséhez/befejezéséhez a fentiek szerint.
  • Törökszentmiklós és Püspökladány között megkezdődött az előkészítés, konkrét határidők azonban nem ismeretesek sem a munka elkezdésére, sem befejezésére.
  • A Püspökladány és Berettyóújfalu közötti mintegy 35 kilométeres szakaszról még nem közöltek információt.
  • Berettyóújfalu és Nagykereki között tavaly júliusban kezdte meg a kivitelezést a Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és az A-Híd Zrt. Az unió kohéziós alapjából 265 millió eurót (mintegy 82 milliárd forint) fordíthat Magyarország erre a szakaszra.
Sebők Emília