DIGITÁLIS MUNKAREND AZ ISKOLÁINKBAN I. – KSZC LÁBASSY

Nem könnyű napok járnak az iskolákra. Néhány nap alatt kell bevezetniük a digitális oktatási rendet, holott erre már 2016-ban volt kormányhatározat, ami sajnos nem teljesült. A valóság azonban most a koronavírus-fertőzésveszély miatt durván szembejött velünk. Küzdenek is az iskolavezetők, pedagógusok rendesen. A Karcagi Szakképzési Centrum, amelyhez a törökszentmiklósi Lábassy János Szakgimnázium és Szakközépiskola is tartozik, főigazgatójától azonban megnyugtató válaszok érkeztek. 

Péntek reggel Orbán Viktor miniszterelnök még arról beszélt a közrádióban, hogy az iskolák bezárása nem indokolt. Majd aznap este az ő maga által bejelentett intézkedések egyik legfontosabbika volt, hogy hétfőtől mégis bezárnak az iskolák, tantermen kívüli digitális munkarendet vezetnek be.

A másnap, 2020. március 14-én megjelent kormányhatározat ezt akként konkretizálta, hogy 2020. március 16. napjától az iskolákban a nevelés-oktatás tantermen kívüli, digitális munkarendben kerül megszervezésre, és e naptól kezdve a szülők igényei alapján, indokolt esetben a nemzeti köznevelésről szóló törvény hatálya alá tartozó iskolák esetében a területileg illetékes tankerületi központ, szakképző intézmény esetében a területileg illetékes szakképzési centrum munkanapokon megszervezi a gyermekek, tanulók napközbeni kiscsoportos felügyeletét.

Várhatóak voltak ezek az intézkedések, lehetett rájuk számítani, mégis nagy hirtelen lettek bevezetve. Számos kérdés merült fel ezért minden érintettben és külső szemlélőben is, hogyan sikerül iskoláinkban eleget tenni az új, eddig rendszerszerűen lényegében sosem próbált digitális oktatási módszerek bevezetésének. És miként tudják megoldani, ha indokolt igény mutatkozik rá, a diákok napközbeni felügyeletét. Emellett persze, még ezernyi gond adódhat a végrehajtás során.

Lábassy: Digitális oktatás - itt még a tanteremben (kép az iskola honlapjáról)

Orbán Viktor péntek esti beszédében azt mondta, hogy egyébként is tervezte a kormány Magyarország digitális oktatási infrastruktúrájának kiépítését, de ezt a munkát még nem fejezték be, a következő tanévre akarták elkészíteni. Ez ugyan időben ellentmond a hivatkozott, évekkel ezelőtti határozatnak, a lényeg, hogy most idő előtt kell ezt a programot elindítani. Ezért lehet, hogy döcögni fog a bevezetés - mondta a kormányfő -, de még mindig jobb, ha folytatjuk a tanítást digitális eszközökkel, mint ha ezt nem tennénk, és a tanulási időszak, a tanév most befejeződne. Így a tanárok tudnak tanítani, a tanulók tudnak tanulni, és az érettségire is fel tudnak készülni a diákok.

Tegnap az iskolai nap vége táján ezért körkérdést intéztem a Törökszentmiklóson működő tanintézmények, illetve egyes esetekben a fenntartók vezetőihez, tudakolva, miként sikerült megküzdeniük első napon a feladatokkal. Többségük nem is válaszolt, ami végül is érthető, hiszen nyilván nagyon el voltak foglalva. Szabó József lelkész a Bethlen Gábor Református Általános Iskolából elnézést és időt kért. Az egyik helyi suli informatikusa pedig magánbeszélgetésben elmondta, hogy elsőre azzal voltak elfoglalva, hogy felmérjék, egyáltalán hány tanulót, azoknál milyen eszközökön tudnak elérni a digitális oktatással. Félő, hogy többeknek nincs is erre alkalmas informatikai eszköze.

Városunk egyik ismert középfokú oktatási intézménye, a Lábassy János Szakgimnázium és Szakközépiskola a Karcagi Szakképzési Centrumhoz (KSZC) tartozik, és a Centrum főigazgatója, Pardi Sándor viszont ma válaszolt kérdéseimre:

Kérdés: Milyen tapasztalataik voltak az új oktatási rend első napján az indulásról?

Válasz: Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a tanulók és hozzátartozóik védelmének érdekében a veszélyhelyzetre vonatkozóan a szakképzésben is bevezette a digitális tanrendet. Az igazgatókkal történt egyeztetés során a vezetők már kész programmal álltak elő. A vezetők, az oktatók, valamint a centrum munkatársai teljes odadással és segítőkészséggel fogadták az új kihívást. Minden kollégámra büszke vagyok segítő hozzáállásuk és tenniakarásuk miatt.

Itt még együtt a csapat: Szalagavató a Lábassyban 2019. december 13-án (kép az iskola honlapjáról)

Kérdés: Hogyan tudják megoldani a számítógéppel otthon nem rendelkező diákok elérését.

Válasz: A Karcagi Szakképzési Centrum minden diák és oktató számára biztosítani tudja a szükséges eszközöket.

Kérdés: Jellemzően milyen problémákkal találkoztak? Miben kértek tanácsot, segítséget az Önökhöz tartozó tanintézmények?

Válasz: Amennyiben a tanulónak otthonában nem állnak rendelkezésére a szükséges eszközök, vagy nincs internet-elérés, akkor a szakképzési centrum intézményen belül biztosítja a szükséges feltételeket, a járványügyi előírások szigorú betartása mellett, legfeljebb 5 fős csoportokban, felügyeleti rend keretén belül.

Kérdés: A szakmai, gyakorlati képzést miként tudják a tanintézmények megoldani, ha a tanulók nem mehetnek be az iskola épületébe?

Válasz: A szakmai gyakorlati oktatást - a szakma jellegétől és a szükséges eszközöktől függően - lehetőség szerint szintén digitális munkarendben, vagy egyéni felkészüléssel, projektfeladat előírásával kell teljesíteni.

Kérdés: Az EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma) Köznevelésért Felelős Államtitkára tegnap elmondta, hogy az Oktatási Hivatal oldalán szombaton közzétették a digitális oktatásra vonatkozó módszertani ajánlást. Tettek-e közzé vagy juttattak-e el Önök, milyen módon, az iskolákhoz módszertani anyagot?

Válasz: Az iskolákba digitális úton folyamatosan jutnak el a módszertani anyagok.

Kérdés: Szükségesek-e még további teendők annak érdekében, hogy a digitális munkarend kellő hatékonysággal tudjon a tanintézményeikben működni?

Válasz: Természetesen most azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb információ jusson el a diákok, a vezetők, valamint az oktató kollégák részére.

Sebők Emília


Indítókép a Karcagi Szakképzési Centrum honlapjáról


Remélve, hogy hamarosan más helyi oktatási intézményekből is érkezik beszámoló, I.-essel jelöltem a cikket mint egy cikksorozat első tagját.